Cathelijne Los 

Glaskunstenaar uit Haarlem

Al vanaf jonge leeftijd is Cathelijne gefascineerd door de schoonheid van gekleurd glas. In 2010 volgt een cursus glas in lood en als in 2018 haar kinderen beiden naar school gaan en er daardoor wat meer tijd vrij komt, volgt ook een eigen glasoven. 
Met behulp van boeken, en groepen medeglasfusers op internet maakt zij zich de techniek van het glasfusen eigen. Dit is geen gemakkelijke techniek, glas laat zich niet makkelijk bewerken en ook een ovengang moet veel rekening gehouden worden met verschillende temperatuur curves.

  

Glas in lood of Glasfusing?

Hoewel deze technieken beiden met glas te maken hebben zijn er grote verschillen. Bij Glas in Lood wordt het glas ingesloten door stroken lood en zo bij elkaar gehouden. Bij Glasfusing worden verschillende kleuren glas met elkaar versmolten tot een geheel in een speciale glasoven.  Hierdoor is het bij glasfusing mogelijk om kleuren te overlappen en in elkaar over te laten lopen. Bij glas in lood zijn verschillende stukken glas van elkaar gescheiden door een stuk lood, 

Bij glasfusing kan er ook gewerkt worden met korrels (fritten) en poeders gekleurd glas. Dit geeft veel meer mogelijkheden om afbeeldingen aan te brengen dan bij het glas in lood het geval is. Daarbij worden vooral de loodlijnen en brandschilderingen gebruikt worden om afbeeldingen aan te brengen. Kleurovergangen zijn abrupter. 

 

Hoewel ik glas in lood prachtig vindt ligt mijn hart bij glasfusing. Ik werk graag wat verfijnder en vind het heerlijk om met kleur overgangen en afbeeldingen van stukjes glas bezig te zijn. 

Hotpot of Glasoven?

Een hotpot is heel anders dan een glasoven. In een hotpot kan glas (dat speciaal gemaakt is voor glasfusing) versmolten worden zonder dat daar een glasoven voor nodig is. Een hotpot zet je in een magnetron, door weerkaatsing van de magnetronstraling wordt het in de hotpot heel heet en zal het glas smelten. Fijn van een hotpot is dat er geen dure oven nodig is, het nadeel is dat opwamen en afkoelen hierin relatief snel gaat. En in dit geval is snel een nadeel, zeker wanneer je graag grotere dingen maakt. Sieraden van ongeveer 6 mm dik gaan meestal goed in de hotpot, wie er handig mee is kan ook iets grotere dingen maken, denk aan een kleine waxinelichthouder houder, maar daar ligt ook wel de grens. 
Hoe groter het glaswerk, hoe langzamer het glas opgewarmd en afgekoeld moet om t zorgen dat er geen spanning in het glas komt, het glas kan daardoor (ook later nog) breken. 

 

Voor mij was het vanaf het begin duidelijk dat graag grotere en gecompliceerdere glasobjecten wilde maken dan mogelijk is in de hotpot. Ik heb er voor gekozen om door te sparen voor een glasoven. Nu kan ik werken met meerdere lagen glas op elkaar gestapeld, zo breng ik diepte aan in mijn werken. Ook kan ik schalen en vazen maken door glas te zakken over een speciale mal.  

 

Wat maak je het liefst?

Ik ben gek op afwisseling, veel van hetzelfde maken vind ik niet leuk. Ook als ik meerdere van iets maak (bijvoorbeeld de vogeltjes) dan zijn er altijd verschillen. Zo blijf ik mogelijkheden uitproberen, kan iets leuker, handiger, fijner? Dan probeer ik dat uit als ik een reproductie maak. Verder heeft ieder glazen vogeltje zijn eigen uitstraling, doordat ze hand gemaakt zijn. Dat vind ik al leuke afwisseling. 

Verder haal ik mijn inspiratie meestal uit de natuur, dat zie je terug in de vogeltjes bloemstukken en landschappen die ik maak. 
Een wolkenlucht kan mij enorm inspireren, al kijkend naar de wolken verwonder ik me wel kleuren en structuren ik zie en welke glas technieken ik kan gebruiken om ze na te bootsen. 

Landschap en dan met name de lichtval van een langschap, hoe vertaal ik die in glas? Kan ik iets gebruiken in mijnglaswerk om het licht te breken? Hoe breng ik de structuren van het landschap aan in mijn werk.